söndag 21 mars 2010

Dark Lady - The fortune queen of New Orleans.

Den här Novellen är baserad på Cher's låt "Dark Lady"
Fast gjord i min egen skrivstil. Hoppas att ni gillar den.

Det gör jag iallafall :)

Jag var, och är inte blyg med att berätta historian.
Ärligt talat, de förtjänade båda sitt öde...

Min man, som jag då älskade väldigt mycket, jobbade sent den natten med.
Själv var jag i stort sett bara hemma och tog hand om huset hela dagarna
eftersom att personligen anser jag att New Orleans var en väldigt tråkig stad.

Men den här dagen var annorlunda, det kände jag på mig redan när jag vaknade upp.
Det skulle bli en bra, och kanske till och med spännande dag.

Och efter att jag varit och köpt alla nödvändigheter till hushållet så hände
något spännande, precis som förväntat.
En svart limousine stannade precis framför mig vid gångvägen.
Dörren öppnades utav föraren och inte personen i bilen så jag antog att det bara
var någon rik snobb som ville ha en sorts vägbeskrivning nånstans.

När dörren öppnades så kunde jag urskilja en svarthårig kvinna med
stora gyllene örhängen och armband som skulle kunna beskrivas ungefär likadant.
Hennes hår nådde ner till höfterna på henne och på hennes huvud
hade hon satt ett bandana-liknande hårband som var rosa med gula detaljer.
Mina ögon blev större av nyfikenhet när jag såg hennes enormt stora, svarta kjol och insåg
att hon var en zigenare.
Självfallet hade jag inget personligt emot zigenare.
Det var bara det att zigenare var väldig föraktade här och folk var övertygade
över att alla sigenare var ungefär som häxor.
Tystnaden var lång, men inte pinsam.
Det enda som hördes var hennes kolsvarta katts nöjda spinnande när hon långsamt
drog sina långa blodröda naglar längst kattens rygg.
Sätena hade några sorts rivmärken, men det var uppenbart att det inte var
ifrån hennes katt.
Det var ifrån män som hennes framgång hade vunnit henne.
Hon var en syndens kvinna och det märktes.
Efter ytterligare några sekunders tystnad så sträckte hon ut handen ur bildörren
och gav mig ett sorts visitkort.
Hon synade mina kläder på ungefär samma sätt som jag gjort på henne och
innan jag visste ordet av det var dörren stängd och chauffören satt på sin plats.
"Hem, James" hörde jag henne säga, och han gjorde som hon sa.
Jag kunde inte se något alls igenom de väldigt mörkt tonade fönstren.
Vem var hon?

Jag såg bilen bli mindre vid horisonten och när bilen var utom sikte
så tittade jag ner på kortet som hon gav mig.
Kortet var fängslande på något sätt.
Det luktade starkt utav pepparmint precis som hennes bil hade gjort.
Bakgrunden på kortet var i så många färger att det var svårt att se vad som
stod på kortet.
Förutom de största bokstäverna där texten löd:
"Dark Lady - The fortune Queen of New Orleans"
Efter att tag kunde jag urskilja en adress och även om jag normalt sätt inte
skulle ha brytt mig.
Men det var menat på något sätt att jag skulle besöka henne.
Jag menar, varför skulle hon valt just mig och inte någon annan?
Och det var ju helt harmlöst. Det kunde väl inte skada att få reda på något om framtiden.
Pengar, hälsa och kärlek.
Totalt harmlöst intalade jag mig själv och gick samma väg som jag mindes att
bilen hade kört emot.

När jag var framme utanför lokalen hon var i så såg jag hennes långa hår fladdra bakom
henne precis som dörren stängdes bakom henne och jag hann notera att hon
hade bytt kläder, men inte riktigt till vad.

Jag gick in och följde efter till ett mörklagt rum med tjocka vinröda gardiner
framför alla fönster.
Den enda ljuskällan i hela rummet var en eld som sprakade vid en vägg.
Innan jag ens hann blinka hade summan pengar jag tänkt ge henne för
hennes 'tjänster' försvunnit och likaså med henne fast jag hörde hennes
röst som jag nu märkte hade en svag, och för mig, okänd dialekt säga
"Jag kommer in till dig om någon minut, känn dig som hemma, Cheri"
Inte förrän några sekunder senare slog chocken av att hon kunde mitt namn mig.
Vem var hon?

När hon kom tillbaka fylldes rummet utav någon mörk zigenarmusik.
Dark Lady skrattade och dansade och tände ljusen en och en.
Hon dansade till sin zigenarmusik tills hennes brygd var klar.
Dark Lady spelade med svart magi tills klockan slog om till tolv.
Hon berättade mer om mig än jag visste om själv.

Hon satte sig i stolen mitt emot mig och började blanda en röd kortlek som hon
hade tagit med sig in.
Hennes kläder var väldigt vackra och passade hennes kropp perfekt.
Den här gången hade hon en vit blus med ett stort och väldigt brett, brunt bälte.
Kjolen hon hade på sig slutade vid hennes anklar och hade virvlat väldigt synkroniserat
runt henne då hon hade dansat runt i rummet som en vind.
den hade röda, gröna, blåa och rosa detaljer överallt.

Hon delade ut två kort på bordet. Ruter dam och Klöver tre.
Och mumlade tyst några ord som var främmande för mig.
Sedan vände hon upp en Knäckt.
Mina ögon såg rött, men ändå sa hon "svart..."

Sedan sa hon de orden som skulle förändra min värld föralltid.
"Mannen du älskar är i hemlighet trogen någon som är dig väldigt nära."

Orden gjorde mig förvirrade.
Men det var ju bara kort. Det var väl ändå inte sanning, eller?
Orden som hon sedan yttrade var snabba och med en antydan av någon sorts attityd
emot mig.
"Mitt råd till dig är att du lämnar den här platsen
och glömmer att du någonsin har sett mitt ansikte."

Så jag sprang hem och kröp upp i min säng.
Jag kunde inte sova på grund av alla orden som hon hade sagt.
Jag blundade och tog ett djupt andetag för att lugna mig.
Sedan mindes jag hennes underliga perfym. Pepparmint.
Och hur jag hade känt exakt den doften i mitt eget rum.
Mina ögon smalnade till och jag gick återigen mot hennes lokal.
Vinden blåste irriterande ständigt mitt hår framför mitt ansikte.

När jag var framme så slet jag upp dörren så kom jag på henne med min man.
De låg invirade i ett brunrött täcke. De skrattade och kysstes till de såg
pistolen i min hand.

I nästa sekund låg de båda döda på golvet.
Dark Lady skulle aldrig få vända upp ett enda kort igen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar